Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2015

ΠΕΡΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ κι όχι ΜΟΝΟ


 Όταν οι μαθητές και τα σχολεία αξιολογούν...
Δύο* χρόνια λειτουργίας του προγράμματος 
Πρόληψης Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού.
Γιώργος Καρβελάς 
Επιμελητής Ανηλίκων
*(Σχόλιο για το τρίτο έτος του προγράμματος πατήστε ΕΔΩ

Όταν πριν δύο χρόνια ξεκινήσαμε το πρόγραμμα πρόληψης σχολικής βίας και εκφοβισμού, κάποια σχολεία αντιμετώπισαν το πρόγραμμα ως ενδιαφέρον μεν, αλλά χωρίς να αγγίζει τα σχολεία τους. «Τουλάχιστον όχι ακόμα…» μας έλεγαν, απ’ την άλλη πάλι κάτι τους ανησυχούσε και γι’ αυτό συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
Η εξέλιξη βέβαια δυστυχώς μας δικαίωσε όλους. Οι βεβαιότητες διαψεύστηκαν και οι υποψίες επιβεβαιώθηκαν…
Στόχος μας ήταν να λειτουργήσαμε ως μια εξωτερική ματιά σε σχέση με την καθημερινότητα της σχολικής ζωής. Μπήκαμε με πολύ σεβασμό στο εκπαιδευτικό έργο και με διάθεση να συνεργαστούμε να βοηθήσουμε κι όχι να κρίνουμε και μετά να υποδείξουμε. Αντίθετα μάλιστα, εμείς ζητούσαμε στο τέλος κάθε σχολικής χρονιά να μας αξιολογήσουν. Να αξιολογήσουν την συνεργασία, το πρόγραμμα, την παρουσίαση.
Η αξιολόγηση είναι μια έννοια που διαχρονικά στον τόπο μας προκαλεί ενστάσεις,  εντάσεις, και είναι σημείο διαφωνίας ως προς τον τρόπο εφαρμογής της.
Εμείς ως Υπηρεσία την επιζητούμε και όπου μπορούμε την θέτουμε ως αναπόσπαστο τμήμα των συνεργασιών μας με διάφορους φορείς και αυτό γιατί νιώθουμε ότι μας βελτιώνει.
Το πρόγραμμα ευαισθητοποίησης κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού που αναπτύξαμε, στα δύο χρόνια της εφαρμογής του  συμμετείχαν πάνω από 2300 μαθητές, σε 80 περίπου παρουσιάσεις. Η αξιολόγηση ήταν βασική αναζήτηση του προγράμματος με σκοπό την συνεχή βελτίωσή του, γι αυτό είχε ως προϋπόθεση –όχι υποχρεωτική-  μετά το τέλος κάθε παρουσίασης την αξιολόγηση της από τους μαθητές. Με αυτό τον τρόπο πήραμε πάνω από 2000 αξιολογήσεις εκ’ των οποίων περίπου 500 τις έχουμε εμείς κατ’ ευθείαν από τα σχολεία που επισκεφτήκαμε ενώ οι υπόλοιπες βρίσκονται στα έντυπα αξιολόγησης και στο αρχείο της ΕΣΤΙΑΣ ΓΝΩΣΗΣ ΧΑΛΚΙΔΑ με την οποία συνεργαστήκαμε. 

Επίσης αξιολόγηση –πιο τυπική- ζητήσαμε και από τις Δ/νσεις των σχολείων που συνεργαστήκαμε. Μεγάλο αριθμό μπορείτε να  δείτε μαζί με τοποθετήσεις των μαθητών σχετικά με την βία και τον εκφοβισμό στο σχολείο στο χώρο του Παραρτήματος.
Ξαναγυρίζοντας στην αξία της αξιολόγησης ως τρόπου αυτοβελτίωσης είτε είναι πρόσωπο, πρόγραμμα ή Υπηρεσία θα σας παραθέσω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Το ανωτέρω πρόγραμμα είχε πρωτόλεια ξεκινήσει το σχολικό έτος 2012-2013 με κάποιες επισκέψεις σε κάποια σχολεία  από τα οποία και τότε ζητήσαμε την αξιολόγησή τους ώστε να δούμε τι πρέπει να βελτιώσουμε διότι επιθυμούσαμε να αναπτύξουμε περεταίρω  αυτή μας την παρέμβαση στο χώρο των σχολείων.
Η πιο κάτω αξιολόγηση που παραθέτω είναι από το 1ο Λύκειο Χαλκίδας προσέξτε το τμήμα της υπογράμμισης.





 Ήταν δύο στοιχεία που είχαμε εντοπίσει και εμείς:  Δουλειά με μικρότερες ομάδες μαθητών και όχι «ίσως», αλλά απαραιτήτως η δημιουργία εποπτικού υλικού που θα αποτελούσε τη βάση της παρουσίασης.
    Αυτό κάναμε. Θέσαμε τα τριάντα παιδιά ως οροφή των παρουσιάσεων –συνήθως ήταν 22 έως 25 και δημιουργήσαμε μια παρουσίαση που προβάλλαμε μέσω προτζέκτορα συνήθως σε διαδραστικούς πίνακες. Περιείχε  ολιγόλεπτα βίντεο και φωτογραφίες συνοδευόμενα επιγραμματικά με αυτά που αναφέραμε  προφορικά. Κάθε διαφάνεια ήταν μια πρόκληση – πρόσκληση προς τα παιδιά να τοποθετηθούν

Π.χ.





































Στην πιο πάνω  διαφάνεια, που είναι μέρος της παρουσίασης, καλούσαμε τους μαθητές να σχολιάσουν την φωτογραφία, βάση βέβαια του υποθέματος που συζητούσαμε που ήταν ο εκφοβισμός σε ψηφιακό περιβάλλον. Όλοι διαπίστωναν ότι ήταν μια δύσκολη στενάχωρη στιγμή. Στη συνέχεια –αν δεν το έκαναν μόνοι τους- τους ζητούσαμε να αναγνωρίσουν τα πρόσωπα. Οι περισσότεροι αναγνώριζαν τη σχέση μάνας, κόρης, –κάποιοι λιγότεροι έλεγαν φίλη- επίσης, κάποιοι πιο παρατηρητικοί έβλεπαν και την μικρότερη κόρη που παρατηρούσε στο βάθος. Στο τέλος –που ήταν το σημαντικότερο- τους ζητούσαμε να μας πουν, σ’ αυτή την δυσάρεστη κατάσταση, πού βρισκόταν η ελπίδα για κάτι καλό, που πιθανότατα θα άλλαζε και τα πράγματα.
    Σχεδόν πάντα τα παιδιά έλεγαν πως το ελπιδοφόρο ήταν ότι η κοπέλα μίλησε στη μητέρα της και θα είχε ένα συμπαραστάτη. Αυτή η τοποθέτηση που έβγαζαν μόνα τους τα παιδιά είναι και το βασικό –μεταξύ και άλλων- μήνυμα όλης της παρουσίαση δηλαδή «Μίλα, αντέδρασε στη βία, μην μένεις μόνος».
    Οι πιο κάτω τοποθετήσεις ως προς την παρουσίαση, των μαθητών, είναι κάποιες από τις πολλές που μπορείτε να δείτε στο χώρο του Παραρτήματος.
Είναι πραγματικά σημαντικό ο μαθητής να νιώθει τη διαδικασία της συμμετοχής του στη παρουσίαση ως ένα παιχνίδι διαλόγου. Αυτό από μόνο του ήταν για εμάς  το πιο αισιόδοξο μήνυμα. 



Μεγάλο μέρος της παρουσίασης αναφέρεται σε  θέματα που ήδη γνωρίζει ο μαθητής. Το ζητούμενο είναι πως θα περάσεις από το ξέρω, στο νιώθω. Το να αγγίξεις και να αναταράξεις το συναίσθημα του νέου ανθρώπου αποτέλεσε για εμάς στόχο που όταν το καταφέρναμε νιώθαμε πραγματικά μεγάλη ικανοποίηση.    

Σε μια παρουσίαση που απευθύνεται σε νέους ανθρώπους, πρέπει να λειτουργείς με τους δικούς τους κώδικες επικοινωνίας. Χρειάζεται όμως προσοχή στα διαδραστικά μέσα που θα χρησιμοποιήσεις. Ο συνδυασμός μικρών βίντεο, που κτυπούν την καρδιά του θέματος, στη σωστή χρονική στιγμή.


 Όταν σχεδιάστηκε και οργανώθηκε ως πρόγραμμα αυτή η παρουσίαση δεν πίστευα ότι μπορούσε να έχει τόσο άμεσα αποτελέσματα. Η πιο πάνω τοποθέτηση ήταν μία από τις αρκετές που συναντήσαμε. Την επέλεξα γιατί έχει και το χαρακτηριστικό της ενέργειας με βάση ότι είχαμε συζητήσει. 
  

Για να έχουμε την εικόνα της εξέλιξης στην αξιολόγηση, αξίζει να δούμε ένα χρόνο μετά πως αξιολόγησε το 1ο Λύκειο Χαλκίδας την παρουσίαση αλλά και γενικά το πρόγραμμα και την συνεργασία.


Κλείνουμε το θέμα της φετινής αξιολόγησης με τις αξιολογήσεις που ζητήσαμε από τα σχολεία που επισκεφτήκαμε και κάναμε την παρουσίαση στο χώρο τους.

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΡΕΤΡΙΑΣ


1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΑΛΚΙΔΑΣ

ΓΥΝΜΑΣΙΟ ΓΥΜΝΟΥ
3ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΧΑΛΚΙΔΑΣ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ Ν. ΑΡΤΑΚΗΣ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΩΡΕΩΝ 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΣΤΙΑΣ ΓΝΩΣΗΣ ΧΑΛΚΙΔΑΣ

Ελληνική Δημοκρατία

Δήμος Χαλκιδέων
Δ.Ο.Π.ΠΑ.Χ.
Εστία Γνώσης Χαλκίδας

Καραολή, Δημητρίου και Τζιαρντίνι 1 – Κόκκινο Σπίτι
34100 Χαλκίδα
Πληροφορίες: Γιάννης Μαρκόπουλος
Τηλ.: 22210 87860, 22210 77599


Αξιολόγηση συνεργασίας με την Υπηρεσία Ανηλίκων Χαλκίδας κατά το σχολικό έτος 2014-15

Σήμερα Δευτέρα 22 Ιουνίου 2015, στο «Κόκκινο Σπίτι», έδρα της Εστίας Γνώσης Χαλκίδας, συνεδρίασε υπό την προεδρία του επιστημονικού υπεύθυνου κ. Αντώνη Αντωνίου Δρος Αστροφυσικής του Παν/μίου Αθηνών, μέρος της επιστημονικής ομάδας, αποτελούμενη από τους κκ. Άρη Μαυρομμάτη καθηγητή Μαθηματικών, Κωνσταντίνου Χαϊνά Μαθηματικού υπ. Δρος Πληροφορικής, Λίλας Αναγνωστοπούλου καθηγήτριας Φιλολογίας και Αποστόλου Παπανικολάου, καθηγητή Μαθηματικών με θέμα:

«Αξιολόγηση συνεργασίας με την Υπηρεσία Ανηλίκων Χαλκίδας».

Η αξιολόγηση αφορούσε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Μαθήματα ζωής» με αντικείμενο «Σχολική βία και εκφοβισμός», που παρουσίασαν σε ορισμένο αριθμό σχολείων οι επιμελητές ανηλίκων κ. Γιώργος Καρβελάς και κ. Χρύσα Αθανασίου κατά το σχολικό έτος 2014-15.
Η επιστημονική ομάδα της Εστίας Γνώσης Χαλκίδας, σχετικά με το θέμα αυτό, έχει να παρατηρήσει τα ακόλουθα:

  1. Συνεργασία με την Υπηρεσία Ανηλίκων Χαλκίδας σε οργανωτικό επίπεδο
Στον τομέα αυτό σημειώνονται τα εξής:
·         Σε όλες τις περιπτώσεις που χρειάσθηκε υπήρξε άμεση επικοινωνία με τους επιμελητές ανηλίκων
·         Ο βαθμός ανταπόκρισης από τη μεριά τους υπήρξε υψηλός και αμεσότατος
·         Ο προγραμματισμός και ο συντονισμός μεταξύ των δύο πλευρών κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα



  1. Παρουσίαση στους μαθητές  του θέματος
Σχετικά με την παρουσίαση του θέματος «Σχολική βία και εκφοβισμός» η επιστημονική ομάδα της Εστίας Γνώσης Χαλκίδας έχει να παρατηρήσει τα εξής:
·         Η κάλυψη του αντικειμένου έγινε σε κάθε περίπτωση διαδραστικά και είχε ως κύριο συστατικό της τον διάλογο
·         Ο διαδραστικός και βασισμένος στη συζήτηση τρόπος παρουσίασης από τον εκάστοτε Επιμελητή Ανηλίκων του θέματος, είχε ως αποτέλεσμα την βαθιά κατανόηση του αντικειμένου από τους μαθητές και οδήγησε στον έντονο προβληματισμό τους
·         Η αποδοχή από τους μαθητές του όλου εγχειρήματος καθώς και η αφορμή που τους δόθηκε για περαιτέρω σκέψεις πάνω στο θέμα αντικατοπτρίζεται με σαφήνεια στα γραπτά σχόλιά τους 
·         Δεν χρειάσθηκε κανενός είδους παρέμβαση από τον επιστημονικό υπεύθυνο της Εστίας ούτε από κάποιο άλλο μέλος της επιστημονικής ομάδας

3.      Πρόθεση για συνέχιση συνεργασίας
Με βάση τα άκρως ενθαρρυντικά αποτελέσματα της εφαρμογής της εν λόγω       δράσης κατά τα δύο προηγούμενα σχολικά έτη 2013-14 και 2014-15, η συνέχιση και ενδεχομένως η   επέκταση της συνεργασίας της Εστίας Γνώσης Χαλκίδας με την Υπηρεσία  Επιμελητών Ανηλίκων Χαλκίδας κρίνεται όχι μόνο ευκτέα αλλά και  απαραίτητη.

  1. Προτάσεις
Επέκταση της δράσης «Μαθήματα ζωής», ει δυνατόν, σε κάθε σχολείο που επισκέπτεται την Εστία.

Χαλκίδα, 22 Ιουνίου 2015

Για την Εστία Γνώσης Χαλκίδας

                                            Ο επιστημονικός υπεύθυνος

                                                     Αντώνιος Αντωνίου
Δρ Αστροφυσικής Πανεπιστημίου Αθηνών

Για το πρόγραμμα παρουσιάσεων του σχολικού έτους 2014 - 2015 πάτησε ΕΔΩ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου